Saturday, July 5, 2008

Ezt olvastam most


John Fowles A lepkegyűjtő

Az Alexandrában bukkantam erre a könyvre, persze azért figyeltem fel rá, mert le volt árazva:o) Nagyon drágák már a könyvek, 2-3000 Ft alatt nemigen lehet jó könyvet kapni (ezért is járok egyre gyakrabban könyvtárba) John Fowles - tól olvastam már A francia hadnagy szeretőjét, gondoltam ez a könyve is jó lehet! Az is volt, sőt annyira beleéltem magam, hogy mikor elkezdtem olvasni, még rosszat is álmodtam!:o)) Ajánlom azért ennek ellenére is, mert két szemszögből írja le az eseményeket. Pár sor az ismertetőből:

"Ferdinand, a lepkegyűjtő megüti a totó - főnyereményt, úgyhogy módjában áll gyűjteményét új, mindennél csodálatosabb példánnyal gyarapítani. Csak éppen a gyűjteménynek ez az ékessége nem pillangő, hanem leány: Miranda, a szép, szőke festőnövendék, akit az eszelős fiatalember őrült módszerességgel elrabol, és félreeső, vidéki házának e célra átalakított pincéjében fogva tart. Méghozzá semmi másért, csak hogy - akár a lepkékben - gyönyörködhessen benne, a birtokában tudja.
"Olyan volt, minth fogtam volna egy nagy kék szalagost, vagy egy spanyol fritillária királynőt. Ezzel azt akarom mondani, olyan volt, ami csak egyszer sikerül az embernek az életben, és akárhány életben meg se történik. Ilyesmiről inkább csak ábrándozni szoktunk, s magunk sem hisszük, hogy valaha csakugyan elérjük" - mondja Ferdinand. Miranda pedig ezt írja titkos naplójába: "Én csak egy példány vagyok egy sorozatban. Ha megpróblok kilibbenni a sorból, olyankor gyűlöl. Nekem azt a sorsot szánta, hogy mindig szép legyek, mindig ugyanaz, gombostűre tűzve, holtan. Tudja ő jól, hogy elsősorban az élet adja a szépségemet, de neki a halott énem kell. Ezt kívánja: éljek, de holtan."
Kettőjük több hónapos, tragédiába torkolló együttlétének története - az első, ma már klasszikusnak számítő modern pszicho - thriller - a filmvásznon is világsikert aratott.

No comments: